Thursday, July 9, 2015

သွ်င္ျမဝါ အတၳဳပၸတၱိ



သၽွင္ျမဝါ (ရခိုင္အာဇာနည္)

သၽွင္ျမဝါ ကိုေမြးဖြားျခင္း[ျပင္​ဆင္​ရန္​]
သၽွင္ျမဝါကို သကၠရာဇ္ ၈၅၄ ခု၊ ဝါဆိုလျပည့္ ၾကာသပေတးေန႔ နံနက္ ၄ ဗဟိုရ္ ၃ ဗီဇနာ ၂ ျပန္ ၂ ခရာတြင္ ဥတၱရသဏ္နကၡတ္ ႏွင့္ ယွဥ္၍ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ ဖခမည္းေတာ္မွာ မင္းလွရာဇာ ေစာမြန္၏ ေျမာက္ေရြးေတာ္ေဆာင္မိဖုရား၏ အႀကီးေတာ္စိန္တင္စား မဟာနႏၵသၾကၤန္ ျဖစ္သည္။ မယ္ေတာ္မွာ မင္းလွရာဇာေစာမြန္၏ မိဖုရားေစာနႏၵီ၏ ညီမေတာ္၊ေဇာေစာမြန္ႏွင့္ မိဖုရားေစာနႏၵီ တို႔၏ သားေတာ္ျဖစ္သည္။ ေစာနႏၵီႏွင့္ ေဇာယ်ေခမာတို႔မွာ မင္းလွရာဇာေစာမြန္၏ ဦးရီးေတာ္ ဆင္ကဲ မင္းေအာင္တင္ႏွင့္ ေစာသႏၲာတို႔၏ သမီးေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မင္းဗာဘုရင္ႏွင့္သၽွင္ျမဝါတို႔မွာ အမိညီအစ္မျဖစ္၍ ညီအစ္ကိုေတာ္စပ္ၾကသည္။ မင္းဗာဘုရင္ကို သကၠရာဇ္ ၈၅၄ ခု၊ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ႏွစ္ရက္၊စေနေန႔တြင္ေမြးဖြားသည္။ ယင္းေၾကာင့္ မင္းဗာဘုရင္သည္ သၽွင္ျမဝါထက္ ၂ ရက္သာငယ္သည္။ သၽွင္ျမဝါ၏ ငယ္နာမည္မွာ ေမာင္ျမဝါျဖစ္သည္။ မင္းဗာဘုရင္၏ ငယ္နာမည္မွာ ဘေစာသီရိ ျဖစ္သည္။ မဟာပညာေက်ာ္၏ ငယ္နာမည္မွာ ျမတ္သာထြန္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သၽွင္ျမဝါ ၊ မင္းဗာႀကီး ၊ မဟာပညာေက်ာ္တို႔သည္ ဘြားဘက္ရြယ္ေတာ္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားျဖစ္ၾကသည္။

ပညာသင္ၾကားျခင္း

ေမာင္ျမဝါ ၊ ဘေစာသီရိ ႏွင့္ ျမတ္သာထြန္း သူငယ္ခ်င္းသုံးဦးတို႔သည္ ငယ္စဥ္အခါ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ရွိ ေတာင္ညိဳတိုက္ဆရာေတာ္ သၽွင္အဂၢမုနိ(အဂၢစိေႏၵယ်) ထံ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္အထိ ပညာရည္နို႔ေသာက္စို႔ခဲ့ၾကသည္။သူတို႔သည္ ေနာက္ထပ္ပညာဆီးပူးလိုသျဖင့္ ဆရာေတာ္အား ခြင့္ပန္၍ အိႏၵိယျပည္ ဗာရာဏသီတကၠသိုလ္သို႔ ပညာသင္ၾကားရန္ ထြက္ခဲ့ၾကသည္။ ဗာရာဏသီတြင္ ဘေစာသီရိက တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဴပ္ေသာ စီမံခန႔္ခြဲေရးပညာ ၊ စစ္ေရးဆိုင္ရာတို႔ကို အဓိကထားသင္ယူခဲ့သည္။ျမတ္သာထြန္းမွာ တရားစီရင္ေရးပညာ ဓမၼသတ္က်မ္း၊ စစ္ေရး စစ္ရာတို႔ကို သင္ယူသည္။ ေမာင္ျမဝါမွာ ေဆးဝါးမႏၲာန္၊ ဓာတ္ေျပာင္း ဓာတ္ခြာ တို႔ကိုသင္ယူလိုသျဖင့္ ထိုပညာမ်ားကို တတ္သိေသာဆရာကိုရွာရန္ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕အနီးရွိ မိဂတာုဝန္ေတာသို႔ သြားေရာက္ခဲ့သည္။ထိုေတာတြင္ ရေသ့၊ေဇာ္ဂ်ီ၊တာပသီႏွင့္ ေရာဂီမ်ား တရားက်င့္ေနသည္ ကိုေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ရေသ့မ်ားတရားအာထုတ္မွုကို တစ္ဦးျခင္းေလ့လာ၍ ေနာက္ဆုံးတြင္ ေညာင္ၾကပ္ပင္၏ပါးပ်ဥ္းႀကီးၾကားတြင္ ထိုင္လၽွက္တရားအားထုတ္ေနေသာ ရေသ့ႀကီးတစ္ဦးကိုေတြ႕ရေလသည္။ေမာင္ျမဝါမွာ ႐ူပနိကာယ္၊ သဒၵနိကယ္တို႔ကိုၾကည့္၍ လူကဲခတ္ကၽြမ္းက်င္သျဖင့္ မ်က္လႊာခ် တင္ပလႅင္ေခြထိုင္၍ လက္မႏွင့္လက္သူႂကြယ္ကိုထိၿပီးလက္ဝါးႏွစ္ဘက္ကိုလွန္ကာ ဒူးႏွစ္ဘက္ေပၚတင္ထားေသာ မုျဒကိုၾကည့္ျခင္းျဖင့္ မၾကာခင္တရားအားထုတ္မွုၿပီးမည္ကို သိေလသည္။
ေမာင္ျမဝါသည္ ဤရေသ့ႀကီးမွာ ပညာရွိျဖစ္မည္ ၊တရားအားထုတ္ၿပီးေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္က သိနိုင္မည္ဟု အႀကံျဖစ္၍ ရေသ့ႀကီးတရားခြင္မွထသည့္တိုင္ေအာင္ ေစာင့္ဆိုင္းေနေလသည္။ရေသ့ႀကီးသည္ ေနာက္ ၁၅ ရက္ၾကာမွ တရားအားထုတ္ရက္ေစ့၍ မ်က္စိကိုဖြင့္ၾကည့္ေလသည္။ ရေသ့ႀကီးမွာ မစားမေသာက္ဘဲ ရက္ေပါင္းမ်ားစြာေနေသာ္လည္း ပိန္ၾကဳံ ျခင္း၊ညႇိုးႏြမ္းျခင္းမရွိ၊ပကတိ လူသန္မာတစ္ဦးျဖစ္ေနသည္ကို ျမင္ေတြ႕ရ၍ အဟာရသိဒၶိေပါက္ေၾကာင္းအကဲခတ္မိသည္။ေမာင္ျမဝါသည္ ရေသ့ႀကီးတရားခြင္မွထစဥ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား သစ္သီး၊ေထာပတ္တို႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ၾကသည္ကိုေတြ႕ ျမင္ျခင္းျဖင့္ တံခိုးသတၱိျပည့္စုံရမည္ျဖစ္ေၾကာင္းမွန္းဆမိခဲ့သည္။
ေမာင္ျမဝါသည္ ရေသ့ႀကီးထံခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ရေသ့ႀကီး၏ ေျခႏွင့္မိမိဦးေခါင္းကိုတိုက္ကာ ရွိခိုး၍ ပညာသင္ေပးရန္ေတာင္းပန္ေလသည္။ရေသ့က ပညာသင္ေပးရန္ျငင္းဆန္ေသာ္လည္း ၁၅ ရက္တိုင္တိုင္ ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္မ်ားကိုသာ ျပဳလုပ္ျမဲျပဳလုပ္ေပးေနသျဖင့္ ေမာင္ျမဝါသည္ ပညာသင္ၾကားလိုစိတ္ရွိေၾကာင္းသိေသာ္လည္း သူ၏ဉာဏ္မီနိုင္မည္ဟုတ္၊မဟုတ္ကို အေမးပုစၧာသုံးခုျဖင့္ စမ္းသပ္ခဲ့သည္။ပထမပုစၧာမွာ ဇဝနျဖတ္ထိုးဉာဏ္ရွိ၊မရွိ ။ဒုတိယပုစၧာမွာ စူးရွထက္ျမက္ေသာ တိကၡဉာဏ္ရွိ၊မရွိ ။ တတိယပုစၧာမွာ နက္နဲခက္ခဲေသာ ဂမၻီရဉာဏ္ရွိ၊မရွိ စမ္းသပ္ေအာင္ျမင္သျဖင့္ ထိုသီရိဗိႆနိုးမည္ေသာ ရေသ့ႀကီးက ပညာသင္ၾကားေပးေလသည္။
သၽွင္ျမဝါသည္ ရေသ့ႀကီး ဗိႆနိုးထံတြင္ ဓာတ္ေျပာင္း၊ ဓာတ္ျပန္အတတ္ ၊ ႐ုပ္ဓာတ္မ်ားကိုျမဴ ေလးပါးျဖစ္ေသာ ရတေရျမဴ ၊ ကဇၨာေရျမဴ ၊ အဏုျမဴ ၊ ပရမာအဏုျမဴ စသည္ျဖင့္ ဉာဏ္ျဖင့္ခြဲစိပ္ၾကည့္ပုံ ၊ ဘူတ႐ုပ္မ်ား စုေပါင္းၿပီးသဘာဝ႐ုပ္ ၊ ကလာပ႐ုပ္၊ ဃဏ႐ုပ္ျဖစ္လာပုံ၊ ႐ုပ္ဓာတ္မ်ားကိုေပါင္းစည္းပုံ၊ ၿဖိဳ ဖ်က္ပုံစေသာအတတ္ပညာမ်ား၊ ဓာတ္ရိုက္ဓာတ္ငင္အတတ္၊ ယတၱရာေလးဆယ္၊ ပတၱရာေလးဆယ္၊ ဝိၾကမၼ သုံးဆယ္ စေသာေလာကီ အတတ္ပညာမ်ားကိုသင္ၾကားခဲ့ေလသည္။ယင္းသို႔ပညာသင္ၾကားရာဝယ္ ၂၃ ႏွစ္ၾကာျမင့္ေလသည္။
သၽွင္ျမဝါျပည္ေတာ္ျပန္ျခင္း[ျပင္​ဆင္​ရန္​]
သၽွင္ျမဝါသည္ ၂၃ ႏွစ္ၾကာပညာသင္ၾကားတတ္ေျမာက္လာေသာ္ မိမိေမြးရပ္သို႔ျပန္လိုေၾကာင္း ဆရာထံေလၽွာက္ထားေလသည္။ ဆရာရေသ့ က “ေမာင္ျမဝါမျပန္ေလႏွင့္ သင္၏ပညာသည္ သင့္တိုင္းျပည္အတြက္ အသုံးက်လိမ့္မည္မဟုတ္၊ ငါႏွင့္အတူေန၍ တရားအားထုတ္ေလာ” ဟုတားျမစ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္းသၽွင္ျမဝါက“ဆရာသင္ေပးေသာပညာကို တပည့္ေတာ္ ရခိုင္ျပည္သူျပည္သားမ်ားအတြက္ အက်ိဳးရွိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ပါမည္ ၊ဘာသာ သာသနာေတာ္မ်ားအတြက္ အက်ိဳးရွိေအာင္ စြန္းေဆာင္ပါမည္”ဟုေလၽွာက္ပန္ေသာအခါ ဆရာရေသ့ကျပန္ခြင့္ျပဳေလသည္။ သၽွင္ျမဝါအား ရေသ့ႀကီးထိုင္ေသာ သရီႏြယ္တစ္ခုေပးလိုက္ၿပီး အေၾကာင္းရွိက သရီႏြယ္ကို ဓိဌာန္ၿပီး ငါ့ထံေစလိုက္ဟုမွာၾကားလိုက္ေလသည္။
သၽွင္ျမဝါသည္ ေနာက္သို႔ခုနစ္လွမ္းဆုတ္ကာ ဆရာအားကန္ေတာ့ၿပီး မိဂဒါုဝန္ေတာမွထြက္ခဲ့သည္။သၽွင္ျမဝါသည္ ေသာဠႆ တစ္ဆယ့္ေျခာက္တိုင္းကို လွည့္လည္ၿပီးမွ ရခိုင္ျပည္သို႔ ျပန္ေရာက္ခဲ့သည္။ သၽွင္ျမဝါ ေျမာက္ဦးသို႔ျပန္ေရာက္ေသာအခါ မိမိပညာစသင္ၾကားရာ ေတာင္ညိဳတိုက္တြင္သီတင္းသုံးေနခဲ့သည္။ ေတာင္ညိဳတိုက္အနီးရွိ သာရပဗၺတေတာင္ အနီးတြင္လွိုဏ္ေခါင္းျပဳလုပ္ၿပီးတရားအားထုတ္ခဲ့သည္။ထိုလွိုဏ္ေခါင္းကို ယေန႔တိုင္သၽွင္ျမဝါ လွိုဏ္ေခါင္း ဟုေခၚၾကေသးသည္။

သၽွင္ျမဝါတိုင္းျပည္အက်ိဳးသယ္ပိုးျခင္း

သၽွင္ျမဝါေျမာက္ဦးသို႔ေရာက္ခ်ိန္တြင္ အသက္(၃၉)ႏွစ္ရွိခဲ့ၿပီး၊ထိုစဥ္ သေစာသီရိမွာေျမာက္ဦးေရႊနန္းကိုအုပ္စိုးေနခ်ိန္ျဖစ္ေပသည္။ ဘိေႆာကမဂၤလာဆင္ယင္က်င္းပေသာအခါ သီရိသူရိယ စႏၵာမဟာဓမၼရာဇာ ဟူေသာဘြဲ႕ေတာ္ခံယူေတာ္မူခဲ့သည္။ျမတ္သာထြန္းအားမဟာ ပညာေက်ာ္ဘြဲ႕ကိုေပးၿပီးပညာရွိအမတ္အရာျဖင့္ခစားေစခဲ့သည္။ တစ္ခါေသာ္ မင္းဗာဘုရင္သည္ ညီလာခံေခၚယူက်င္းပခဲ့သည္။ ရခိုင္ဘုရင္မ်ားသည္ ညီလာခံ သဘင္ကို နံနက္အာ႐ုံတက္ခ်ိန္က်င္းပေလ့ရွိသည္။ညီလာခံတြင္ လက္ဲ၀ လက္ယာ မူးမတ္ေသနာပတိ ေလးဆယ့္ကိုးဦးစီထိုင္ရသည္။ေရွ႕တန္းတြင္ အတြင္းဝန္ ျပင္ပန္လႊတ္ေတာ္ဝန္ ၊သုခမိန္၊အိမ္ေရွ႕မင္းသားတို႔ထိုင္ရသည္။အားလုံးညီလာခံ တက္သူ ၁၀၈ ဦးရွိသည္။ရွင္ဘုရင္က ပလႅင္ေတာ္မွထိုင္ၿပီး တက္ေရာက္သူမ်ားထံေရွ႕ ျပဳေနရသည္။ညီလာခံ တက္သူမ်ားက ဘုရင္ထံေရွ႕ ျပဳထိုင္ရသည္။အလယ္၌ အူေၾကာင္းရွိသည္။ ညီလာခံက်င္းပခ်ိန္မွာ နံနက္အာ႐ုံတက္ခ်ိန္ျဖစ္သျဖင့္ အေမႊးနံ့သာထည့္ထားေသာ ဆီမီးခြက္မ်ားကို ခန္းလုံးျပည့္ထြန္းညႇိထားရသည္။ေရႊပန္းကန္ ၊ေငြပန္းကန္ မ်ား၌ ပတၱျမား ၊နီလာ၊ဥႆဖယား၊စိန္၊ေၾကာင္ စသည္တို႔ကိုထည့္ၿပီး နံရံေပၚတင္ထားရသည္။ေက်ာက္မ်က္တို႔မွ အေရာင္တို႔သည္ အမိုးတြင္ ျပဒါးသုတ္ထားေသာမွန္၌ အေရာင္တက္ၿပီး ေရာင္ျပန္ဟတ္သျဖင့္ ညီလာခံတစ္ခုလုံးမွာ အေရာင္မ်ိဳးစုံျဖင့္ ရွုမၿငီးေအာင္ ပဏာရေနေပသည္။
ထိုသို႔ညီလာခံက်င္းပရန္ စည္ေတာ္နရီမူးကအခ်က္ေပးၿပီးမ်ားမၾကာမွီတြင္ သၽွင္ျမဝါသည္ ေမာက္ကလိန္ေတာင္ေဝွးကိုေထာက္ကာ ညီလာခံရာခန္းမ၏ ပထမတံခါးဝသို႔ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ထိုတံခါးတြင္ ဓားကိုင္သူ ရဲတစ္ဦး၊ လွံစြပ္သူရဲတစ္ဦးေစာင့္ၾကည့္လၽွက္ရွိသည္။၎တို႔က မည္သို႔မၽွ တားျမစ္ျခင္းမရွိသည္ကို မင္းဗာဘုရင္သည္ ပလႅင္ထက္မွျမင္ေတာ္မူသည္။ဒုတိယတံခါး ကိုေရာက္ေသာအခါလည္း အေစာင့္သူရဲေကာင္းမ်ားက တားဆီးမွု မရွိပဲ တေၾကာင္းခ်င္းဝင္လာသည္ကိုျမင္ေနရသည္။ ေနာက္ဆုံးတံခါးသို႔ေရာက္ေသာအခါ မင္းဗာဘုရင္သည္ ပလႅင္ထက္မွဆင္းၿပီးရွိခိုးလၽွက္ဆီးႀကိဳေနေလသည္။ အေစာင့္မ်ားအတားအဆီးမရွိပဲ ဝင္လာသည္ကို ေတြ႕သျဖင့္ရန္သူမဟုတ္သည္ကိုလည္း မင္းႀကီးသိရွိေနခဲ့သည္။သၽွင္ျမဝါသည္ စကားတစ္ခြန္းမွမဆိုဘဲ ပလႅင္ေပၚသို႔တက္ထိုင္ၿပီး ပလႅင္ေရွ႕တြင္ရပ္၍ရွိခိုးေနေသာမင္းဗာဘုရင္အား နဖူးတည့္⁠တည့္ကို ေတာင္ေဝွးျဖင့္ခ်ိန္ရြယ္ၿပီး ဩဇာေလးနက္ ျပက္ျပက္ေပၚလြင္လွေသာ အသံဩ အသံနက္ႀကီးျဖင့္ “ေဟ မဟာရာဇာ – သင္သည္ အမွန္ပင္မင္းျဖစ္သေလာ ၊ သို႔တည္းမဟုတ္၊ မိန္းမသာလၽွင္ ျဖစ္ေနသေလာ ငါသည္ သင့္အား မိန္းမ မိန္းမ မိန္းမ ဟူ၍သာျမင္၏ ” ဟု ေျပာဆိုၿပီးလၽွင္ သၽွင္ျမဝါသည္ ပလႅင္မွ ဆင္းကာ လာလမ္းအတိုင္း ျပန္သြားခဲ့ေလသည္။ ညီလာခံတစ္ခုလုံးတိတ္ဆိတ္ညိဳးငယ္ေသာမ်က္ႏွာျဖင့္ဘုရင္မင္းကိုသာေငးၾကည့္ေနၾကေလသည္။မင္းဗာဘုရင္၏မ်က္ႏွာေတာ္မွာလည္းရွက္စိတ္ေၾကာင့္နိန္ျမန္းေနေပသည္။ထိုအထဲတြင္ မဟာပညာေက်ာ္ တစ္ေယာက္သာ ွရႊင္ေသာ မ်က္ႏွာျဖင့္ ဘုရင္အား ၾကည့္ေနေလသည္။မင္းဗာဘုရင္သည္ ညီလာခံကို႐ုပ္သိမ္းေစၿပီး စိတ္မအီမသာျဖင့္ ေလ်ာင္းေတာ္ဦးေဆာင္သို႔သြားကာ သလြန္ေညာင္ေစာင္း၌ လဲေလ်ာင္းအနားယူ ခဲ့သည္။ မဟာပညာေက်ာ္သည္ ညီလာခံ႐ုတ္သိမ္းၿပီးလၽွင္ၿပီးခ်င္း အိမ္သိုျပန္ကာ အမတ္ႀကီးအေဆာင္အေယာင္အဝတ္အစားမ်ားကိုခၽြတ္ၿပီး သူဆင္းရဲ အဝတ္အစားမ်ားကိုဝတ္၍ ဘုရင္ထံခစားဝင္ေလသည္။မဟာပညာေက်ာ္သည္ သၽွင္ျမဝါျပန္သြား္္္၍ ဘုရင္ၾကည့္ေသာအခါ အျခားသူမ်ားကဲ့သို႔ စိတ္ညႇိုးႏြမ္းေသာအသြင္ကိုမျပမိဘဲ ျပဳံးရႊင္ေသာအမူအရာကို ျပမိသျဖင့္ သၽွင္ျမဝါႏွင့္ႀကံရာပါျဖစ္သည္ ဟု ဘုရင္က အထင္ေရာက္ၿပီး အျပစ္ေပးမည္စိုးသျဖင့္ ရွင္ဘုရင္သည္သူ႔အားျမင္လၽွင္ စိတ္ေျပာင္းသြားရန္ အဆင္လႊဲဝတ္ျခင္းျဖစ္သည္ ။ မဟာပညာေက်ာ္ေလ်ာင္း ေတာ္ဦးေဆာင္သို႔ဝင္ေရာက္ေသာအခါ မင္းဗာဘုရင္မွာမ်က္စိကိုမွိတ္ၿပီး ေတြးေနခိုက္ျဖစ္သည္။
အခန္းသို႔ဝင္သံၾကား၍ မ်က္ေစ့ကိုဖြင့္ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ မဟာပညာေက်ာ္ကို ယခင္တစ္ခါမၽွ မဝတ္ဘူးေသာ ထူးဆန္းေသာအဝတ္အစားျဖင့္ျမင္ေတြ႕ရ၍စိုက္ၾကည့္ေနခဲ့သည္။ မင္းဗာဘုရင္သည္ ေလ်ာင္းေနရာမွထၿပီး သလြန္ေပၚထိုင္ေသာအခါ မဟာပညာေက်ာ္သည္မင္းဗာဘုရင္အားဤသို႔ေလၽွာက္တင္ေလသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးလွစြာေသာအရွင္မင္းျမတ္ ယေန႔နံနက္ညီလာခံသဘင္တြင္ ေရာက္လာခဲ့ေသာပုဂၢိဳလ္မွာအျခားသူမဟုတ္ပါ၊ အရွင္မင္းျမတ္၏ ေနာင္ေတာ္သၽွင္ျမဝါျဖစ္ပါသည္။ ရေသ့အသြင္ေျပာင္းေန၍မမွတ္မိျခင္းသားျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းဆိုေသာစကားမွာ အလြန္မဂၤလာရွိေသာစကားျဖစ္ပါသည္။ရခိုင္အမ်ိဳးကို ခ်စ္လြန္းသျဖင့္ ေျပာဆိုေသာစကားျဖစ္ပါသည္။ အလြန္လည္းေက်းဇူးတင္စရာေကာင္းလွပါသည္ ဟု ေလၽွာက္ထားေလသည္။
မင္းဗာဘုရင္က မဟာပညာေက်ာ္ေလၽွာက္ထားခ်က္ကို ျပည့္စုံေအာင္ေနာက္ထပ္ေလၽွာက္တင္ခိုင္းေလသည္။ မဟာပညာေက်ာ္က သၽွင္ျမဝါ သည္ အရွင္မင္းႀကီးကို မိန္းမ ဟုေခၚရျခင္းမွာ မိန္းမတို႔မည္သည္ လင္ေယာက္်ား၏ အစီအမံအတိုင္းလိုက္နာေဆာင္ရြက္ရပါသည္။လင္ေယာက္်ား၏ ဧည့္သည္မ်ားကို ဧည့္ဝတ္ေက်ပြန္စြာ ဧည့္ခံရပါသည္။အရွင္မင္းႀကီးသည္ လင္ေယာက္က်ား၏ဧည့္သည္တာဝန္ကို တာဝန္ေက်ေအာင္ဧည့္ခံေနေသာမိန္းမႏွင့္တူေနပါသည္။ ယခုလည္း အရွင္မင္းႀကီးသည္ စလတၱာေစာမြန္လက္ထက္ကပင္ သာသနာျပဳရန္ေရာက္ေနေသာ ေမာ္လဝီမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ – ကာဒီ ၊ ဆာဒူခန္ ၊ မူရွား တို႔အား ဧည့္ဝတ္ေက်ပြန္စြာ ထားခဲ့သည္။ ၎တို႔သည္ ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိဘဲ ဗလီမ်ားေဆာက္၍မူဆလင္သာသနာျပဳေနၾကပါသည္။အိမ္ရွင္တစ္ေယာက္အေနျဖင့္မည္သို႔မၽွ မကန႔္ကြက္လၽွင္သေဘာတူရာေရာက္ၿပီး အိမ္ရွင္၏ မယားဝတ္ ေက်သလိုျဖစ္ေန၍ သၽွင္ျမဝါက အရွင္မင္းႀကီးအားမိန္းမဟုေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခါ မင္းဗာ ဘုရင္က မဟာပညာေက်ာ္အား သို႔ျဖစ္လၽွင္မည္သို႔ေဆာင္ရြက္ရမည္ကိုေလၽွာက္တင္ေစသည္။
မဟာပညာေက်ာ္က ေဘးေလာင္းေတာ္ မင္းေစာမြန္လက္ထက္က သူရတန္မင္းအား ေပးအပ္ခဲ့ရေသာ ရခိုင္ေဒသျဖစ္သည့္ ဘဂၤလားနယ္ကိုျပန္လည္ သိမ္းယူရရွိေအာင္ႀကံေဆာင္ရပါမည္။ “ကုလားပုစြန္ တဆယ့္ႏွစ္တန္ကိုမေက်ာ္ရ ” ဟူ၍ စကားရွိပါ သည္။ အရွင္မင္းႀကီးသည္ မင္းေစာမြန္မွ စ၍ေရတြက္ေသာ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ကိုေရာက္ေနပါသည္။ယင္းေၾကာင့္ ဘဂၤလား ၁၂ ၿမိဳ ့ကို ရရန္သင့္ေတာ္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္းတင္ေလၽွာက္ခဲ့သည္။ ထိုအခါ မင္းဗာဘုရင္သည္ သၽွင္ျမဝါေျပာေသာစကားကို သေဘာေပါက္နားလည္လက္ခံကာ မဟာပညာေက်ာ္အား စစ္ခ်ီတက္ရန္ စီမံခန႔္ခြဲေစၿပီး မဟာနႏၵသူရ ဘြဲ႕ရာထူးျဖင့္ သကၠရာဇ္ ၈၉၄ ခု ၊တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ (၉)ရက္ေန႔တြင္စစ္ခ်ီတက္ေတာ္မူၿပီး ေမာက္သူဇာ ၊ ဒကၠာ ၊ ဂန္ဘီလာ ၊ သီလတ္၊ ပဋိတၱရား ၊ ဂဂၤါသာရ ၊ စစ္တေကာင္း ၊ ေဂဏေတာ္ပလႅင္ ၊ ကံသာ ၊ တိလိဂၤါ ၊ ဘာရီဆာရ္ ၊ ေရာင္ပုရ္ ၊ စေသာ ဘဂၤါ(၁၂)ၿမိဳ ့ကိုခ်ီတက္ သိမ္းပိုက္ခဲ့ေလသည္။စစ္ေအာင္နိုင္၍ဘဂၤါ (၁၂) ၿမိဳ ့ကိုျပန္လည္သိမ္းပိုက္နိုင္ခဲ့ၿပီးအျပန္တြင္ ဗုဒၶဂါယာမွာကုသိုလ္ေကာင္းမွုျပဳခဲ့ေလသည္။ မဟာေဗာဓိ ေစတီေတာ္ႀကီးကိုျပန္လည္ျပဳျပင္ ခဲ့သည္ ၊ၿပိဳပ်က္ေနေသာ ေစတီပုထိုးတို႔မွ မေရတြက္နိုင္ေအာင္မ်ားျပားလွေသာ ဓါတ္ေတာ္ ေမြေတာ္တို႔ကို ယူေဆာင္ၿပီး ေျမာက္ဦး သို႔ယူေဆာင္ၿပီးျပန္ခဲ့ေလသည္။

သၽွင္ျမဝါသၽွစ္ေသာင္းဘုရားကိုတည္ထားျခင္း

မင္းဗာဘုရင္ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕သို႔ေရာက္၍ မ်ားမၾကာ မွီ ေပၚတူဂီတို႔သည္ ေရတပ္အင္အားမ်ားစြာျဖင့္ေျမာက္ဦးကိုတိုက္ခိုက္ရန္ေရာက္လာခဲ့ၾကသည္။ ၄င္းေပၚတူဂီရန္ကိုလည္း ရခိုင္ပညာရွိ အရက္ေသမ ဆရာေတာ္က အသက္ကိုစြန႔္ၿပီး ႀကံ ေဆာင္သျဖင့္ေအာင္ျမင္ ခဲ့ေလသည္။ မင္းဗာဘုရင္သည္ မဇၥိဳမေဒသမွ ရရွိခဲ့ေသာ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားကို ဌာပနာထည့္၍ ေစတီေဆာက္ရန္သၽွင္ျမဝါအားတိုင္ပင္ခဲ့ေလသည္။ သၽွင္ျမဝါ၏ အႀကံျပဳခ်က္အရ ဖိုးေခါင္ေတာင္ကိုညႇိလၽွက္ ေတာင္ကလပ္တြင္ ႀကီးစြာေသာ ပုထိုးေတာ္ႀကီးကို တည္ရန္ျပဳျပင္ခဲ့သည္။သၽွင္ျမဝါသည္ ပုထိုးေတာ္တည္ရန္ေနရာမွန္မမွန္သိလို၍ ဆရာရေသ့ႀကီး သီရိဗိႆနိုးမွ ေပးလိုက္ေသာ သရီႏြယ္ကို ေစလႊတ္ၿပီး ပင့္ေဆာင္ခဲ့သည္။ရေသ့ႀကီးေရာက္လာေသာအခါ လိုအပ္ေသာ အစီအရင္မ်ားကို ညႊန္ၾကားခဲ့သည္။သၽွင္ျမဝါသည္ ပုထိုးေတာ္တြင္ မ႑ိဳင္ငါးရပ္ကိုတည္ထားၿပီး တည္ေဆာက္ရန္ ပႏၷက္ကိုခ်ခဲ့သည္။ထိုသို႔ပႏၷက္ခ်ရိုက္စဥ္ အျပည္ျပည္ကို သၽွင္ငယ္ရစ္ဝန္းေအးမွုထမ္းဟုမြတ္ဆိုခဲ့သည္။သၽွင္ငယ္ပႏၷက္ရိုက္အုပ္ျမစ္ခ်၍ တည္ထားေသာ ဤပုထိုးေတာ္ႀကီး၏ တန္ခိုးေၾကာင့္ ကမၻာတစ္ခုလုံး ေအးခ်မ္းမွုရွိေစရန္ ရည္ရြယ္၍ မြတ္ဆိုခဲ့သည္။ပုထိုးေတာ္ႀကီးကို သကၠရာဇ္ ၈၉၇ ခု ၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ ေနထြက္ခ်ိန္တြင္ ပႏၷက္ရိုက္တည္ထားခဲ့သည္။ ေနာင္လာ သၽွစ္ေသာင္းဘုရားမ်ားကို ရည္စူး၍ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ေပါင္း အရြယ္အစားအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသည့္ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေပါင္း သၽွစ္ေသာင္းကိုဌာပနာ၍ တည္ထားေသာေၾကာင့္ သၽွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီးဟု ေခၚတြင္ေစသည္။
အခ်ိဳ႕ သမိုင္းတြင္ ဓမၼခႏၶာေပါင္းသၽွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကို ရည္စူး၍ ဓာတ္ေမြေတာ္ေပါင္း သၽွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေပါင္း သၽွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကို ဌာပနာ၍ တည္ထားေသာေၾကာင့္ သၽွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီးဟု ေခၚေၾကာင္းလည္းဆိုသည္။ကုလား၏ရန္ႏွင့္ေပၚတူဂီ၏ ရန္မ်ားလည္း ေအာင္ျမင္ခဲ့သည့္ အထိမ္းအမွတ္ ျဖစ္သျဖင့္ ရန္ေအာင္ေဇယ်ပုထိုးေတာ္ႀကီးဟုလည္း ေခၚတြင္ခဲ့သည္။သၽွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီး၌ စေနေထာင့္တြင္ မင္းဗာဘုရင္သည္ လက္်ာဘက္မွ မိဖုရားႀကီးေစာမင္းႏွင့္ အေႁခြရံမ်ားပုံကို ထုလုပ္ထားခဲ့သည္။မင္းဗာဘုရင္၏ အထက္လက္ဲဝဘက္တြင္ သၽွင္ျမဝါ၏႐ုပ္ထုကို နံရံကပ္အျဖစ္ထုလုပ္ထားခဲ့သည္။ေျခေတာ္ရာကို ပုထိုးေတာ္၏ အတြင္းလွိုင္ဂူတြင္ ေနရာခ်ထားခဲ့သည္။
သၽွင္ျမဝါ၏စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ား[ျပင္​ဆင္​ရန္​]
သၽွင္ျမဝါသည္ သၽွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္တည္ထားၿပီးေျမာက္လၽွင္ ၿမိဳ႕ေတာ္၌ လုပ္သင့္သည့္ကိစၥမ်ားကိုလုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။ အကာႀကီးတစ္ရာ၊အကာငယ္တစ္ေထာင္တို႔ကိုျပဳ လုပ္ေစသည္။မဟာပညာေက်ာ္ ၊ အဂၢစိေႏၲယ်ဆရာေတာ္တို႔ႏွင့္ ညႇိႏွိုင္းၿပီး ေရွးေဟာင္းဓမၼသတ္က်မ္းမ်ားကို မွီးၿပီး “ ေရႊမ်ဥ္းဓမၼသတ္က်မ္းႀကီး ” ကိုျပဳ လုပ္ခဲ့သည္။၎က်မ္းမွာ အလြန္နက္နဲခက္ခဲသျဖင့္ သာမန္လူမ်ားဖတ္ရွု၍ နားမလည္နိုင္ေခ်။
သၽွင္ျမဝါသည္ ၿမိဳ႕ ေတာ္ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ အရွည္တည္တန႔္ေစရန္ လိုအပ္ေသာ စီမံမွုမ်ားကိုျပဳလုပ္ၿပီး၍ ေနာက္ဆုံးၿမိဳ႕ခ်ာတိုင္ကို တည္ရန္စီစဥ္ခဲ့သည္။မင္းဗာဘုရင္၏ နံသင့္ရာအရပ္တြင္ ၿမိဳ႕ခ်ာတိုင္ကို တည္ရန္စီစဥ္ခဲ့သည္ ။သၽွင္ျမဝါ ကိုယ္တိုင္ၿမိဳ႕ခ်ာတိုင္ကိုစိုက္ထူခဲ့သည္။ အခ်ိန္ေစ့၍ စိုက္ထူၿပီးၿပီးခ်င္း ၾကာသပေတးနံကို စေတးရန္ကိစၥေပၚလာသည္။အခ်ိန္ကလည္းေစ့ေနၿပီျဖစ္၍ သြားရွာရန္အခ်ိန္မရွိေတာ့သျဖင့္ သၽွင္ျမဝါသည္ မိမိမွာၾကာသပေတးသားျဖစ္၍ မိမိကိုယ္တိုင္ပင္ စေတးရန္အတြက္ ဝမ္းဗိုက္ကိုဓားျဖင့္ထိုးကာ အူကို ၿမိဳ႕ ခ်ာတိုင္၌ရစ္ပတ္ၿပီး ၊မိမိေသဆုံးေသာေနရာ၌ ေျမျမႇုပ္သၿဂႋဳလ္ရန္ မွာထားခဲ့သည္။ အူရစ္ပတ္ျခင္းကုန္ဆုံးသည္ႏွင့္ေျမျပင္သို႔လဲက်ေသဆုံးခဲ့သည္။သၽွင္ျမဝါသည္ သက္ေတာ္ (၄၅)ႏွစ္၊သကၠရာဇ္ (၈၉၉) ခုႏွစ္တြင္ တိုင္းျပည္အတြက္ အသက္ကိုစေတးခဲ့ေသာ အာဇာနည္မ်ိဳးခ်စ္ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေပသည္။
မင္းဗာဘုရင္မွာ ပညာရွိႀကီးတစ္ဦးဆုံးရွုံးသျဖင့္ ယူက်ဳံးမရ ဝမ္းနည္းခဲ့ရသည္။ ရခိုင္ျပည္၏ေက်းဇူးရွင္ ပညာရွိႀကီးအား ေျမတြင္ျမႇုပ္၍ လူသာမန္ကဲ့သို႔ သၿဂႋဳလ္မွုကို မျပဳလုပ္လိုေပ။အခမ္းအနားႀကီးစြာျပဳလုပ္၍ ဈာပနကိစၥကို ေဆာင္ရြက္လိုေၾကာင္းေျပာေလသည္။ထိုအခါ အခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ားက မင္းဗာဘုရင္၏ ဆႏၵကိုသေဘာတူၿပီး၊အခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ားက သၽွင္ျမဝါမွာခဲ့သည့္အတိုင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ ဆႏၵေပးၾကသည္။
ယင္းေၾကာင့္ႏွစ္ဘက္အားၿပိဳင္ရန္ ရထားတစ္ဆူလုပ္၍ ႏွစ္ဘက္ဆြဲေစသည္။ ဘုရင္၏ဆႏၵကို သေဘာတူသည့္ဘက္မွ အနိုင္ရေလသည္။ ယင္းေၾကာင့္ သၽွင္ျမဝါအေလာင္းကို မီးသၿဂႋဳလ္သည္။ အရိုးကိုေက်ာက္ဂူတည္ခဲ့သည္။ သၽွင္ျမဝါအရိုးဂူမွာ ဘုရားေပါင္းေတာင္ႏွင့္ဆက္စပ္လၽွက္ရွိေသာ ေတာင္ကုန္းတြင္တည္ရွိသည္။ သိုက္ဆရာမ်ား ဖ်က္ဆီးသျဖင့္ ဂူၿပိဳပ်က္သြားခဲ့ပါသည္။ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားမွ ေငြေၾကးေကာက္ခံကာ ေက်ာက္ဂူေပၚတြင္ ဘုရားတည္ၿပီးထိုေစတီကို သၽွင္ျမဝါေစတီဟုေခၚၾကသည္။ယခုအခါ ၿပိဳပ်က္ေနသျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္သံဃနာယကအဖြဲ႕မွေအာက္ေျခပစၥယံ ကိုျပဳျပင္ကာ၊ စစ္ေတြၿမိဳ႕မွ လႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေနႀကီး ဦးဘသိန္းေမာင္မွ သၽွင္ျမဝါတရားအားထုတ္ေနပုံ ေက်ာက္ဆစ္႐ုပ္ထုကို သၽွင္ျမဝါအသက္စေတးခဲ့ေသာ ၿမိဳ႕ခ်ာတိုင္အနီးတြင္ ထုလုပ္ထားခဲ့သည္။

က်မ္းကိုး

၁။ ဆရာႀကီး ဦးဦးသာထြန္း ေရးေသာ သၽွင္ျမဝါအေၾကာင္း လက္ေရးစာမူ
၂။ ရာဇဝင္ ဆရာႀကီး ဦးသာထြန္းေအာင္ ေရးေသာ ရခိုင္မဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး
၃။ ရမ္းျဗဲေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ အသၽွင္စႏၵမာလာ လက္ေရးျဖင့္ေရးေသာ ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္က်မ္း
( မွတ္ခ်က္ ။ ။ ၁၃၅၄ ခုႏွစ္၊ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ တြင္ ဦးေက်ာ္ေက်ာ္လွစီစဥ္၍ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွုအဖြဲ႕ မွထုတ္ေဝေသာ ရခိုင္အာဇာနည္ သၽွင္ျမဝါ အတၳဳပၸတၱိ စာအုပ္မွ ထုတ္ႏွုတ္တင္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။)

No comments:

Post a Comment

ပြောခဲ့ချင်တာများရှိလျှင် . . .